En toen was er... de warmte!

21 november 2011

... en warmte wijst op een aantal dingen!

Ten eerste is het voor mij een teken dat ik heel wat ga afzien in de zomer hier, want voorlopig is het nog maar lente en de temperaturen stijgen al tot 35 graden! Ik kijk heel erg uit naar de zomer(vakantie) maar de hitte, daar zal ik toch nog aan moeten wennen. Ik ben dan ook ondertussen al een paar keer stevig verbrand geweest, maar uiteindelijk heb ik mij een goed zonnecremeke en een aftersunneke aangeschaft dus kan ik er voorlopig wel weer even tegen. Mijn roodheid zet zich ook geleidelijk om naar bruin, dus daar hoor je mij zeker en vast niet over klagen!

Over vakantie gesproken, volgende week is de officiele laatste schoolweek. Natuurlijk, als AFS-student steekt dat allemaal zo nauw niet en kan je wat vroeger ook al eens wat vakantie nemen! Zo ben ik vorige week voor 6 dagen een bezoekje gaan brengen aan Laura in Capiata. We gingen met een hele troep Belgen naar het concert van David guetta (donderdag) en de dinsdag daarop stond ook de Black Eyed Peas op het podium in Asuncion. Aangezien het voor mij een heel op - en afgereis zou zijn om heen en terug te gaan van Santa Rita naar Asuncion (zo'n 6u als je pecht hebt met een trage omnibus), stelde zij voor om tussen de 2 concerten bij haar te blijven logeren. We zijn naast de concerten een aantal andere Belgen gaan bezoeken (vooral stadjes rond Asuncion) en ik heb ook eens het discotheek-leven in Asuncion mogen meemaken! Ik heb een weekje geleefd tussen de echte Paraguayanen en ik moet zeggen dat dat toch wel een heel verschil is met mijn Braziliaans bevolkt stadje hier! Maar ik heb het hier nog steeds heel goed hoor!

In het begin van de maand, vlak voor het begin van de examens, sloten we met onze school het academiejaar van 2011 af. Er werd een hele show voorbereid met allemaal typische Paraguayaanse dansen (ik begin het stilletjes aan wel onder de knie te krijgen, die Paraguay-dancemoves). Iedereen kwam een uurtje op voorhand samen om zich helemaal op de tutten en te schminken. Natuurlijk, we zitten 1 in Paraguay - en we werken dus met hora paraguaya - en 2 om je zo klaar te maken op een uur, met 8 dames, dan weet je op voorhand al dat dat een waarschijnlijk onmogelijke zaak is! We moesten daar zijn om 7u, maar we kwamen aan tegen kwart voor 9 omdat ze ons belden dat het bijna onze beurt was. Snel samen in de auto gesprongen en ons naar ginder gehaast! Gelukkig waren we nog op tijd.
Vanaf toen begonnen dus de examens en moest ik niet meer naar school. De verveling duurde gelukkig niet lang want ik ging 3 dagen later al naar Laura. Volgende week zijn het enkel nog de presentaties van de eindwerken, waar ik wel nog naartoe ga gaan. 7 leerlingen per dag, en ze praten ongeveer een half uur. Ben benieuwd of iedereen echt - zoals ''uitdrukkelijk verplicht'' werd - elke dag aanwezig zal zijn, en niet enkel op zijn eigen presentatiedag.

Iets anders wat de warmte met zich mee brengt, zijn muggen. En ja, de Paraguayaanse muggen waren mijn eerste nieuwe vrienden hier! Of toch, ik was HUN nieuwe beste vriend! Het lijkt erop dat ze het altijd alleen op mij gemunt hebben, want ik ben hier precies altijd de enige met van die megagrote rode plekken op haar benen of armen! In Belgie had ik ook altijd wel muggebeten, maar dat waren dan van die kleine rode puntjes. Hier hebben mijn muggebeten gemiddeld een diameter van 4 cm, iets waar ik minder blij mee ben. Tot een week geleden had ik ook nog geen aircondicioning in mijn kamer, dus voor 3 maanden was ik een makkelijk doelwit. Nu, met mijn spiksplinternieuwe airco heb ik er al veel minder last van, maar ik moet zeggen: het zijn doorzetters, die duivelse bloedzuigers!!

Voor de rest vulde ik mijn dagen in november mijn dingen als shoppen in Ciudad del Este (met mijn tante uit Brazilie, die dus geen woord Engels spreekt! Maar we konden goed met elkaar communiceren dus dat wijst er denk ik wel op dat ik het portugees steeds beter en beter begin te verstaan), of we gingen eten in restaurantjes waar de mensen zich hier VEEL te veel voor opmaken, en af en toe - als ik tijd heb - breng ik ook nog wel eens een bezoekje aan de fitness.

Nog steeds gaat de tijd hier heel snel, er zijn al bijna 4 maanden voorbij! Voor ik het weet zal ik weer op de luchthaven in Belgie staan, dus ik ga hier nog zeer goed genieten van alles wat ik meemaak!

Tot over 7 maandjes!

Besos

1. paulien:
    22 november 2011
    Janssie ! Wow 7 maand klinkt nog wel heel lang, en het voelt echt alsof ge al een jaar weg zijt ofzo want hier vliegt de tijd ook als de beesten ! Maar ge amuseert u zo te horen heel goed dus zalig :D En hahaha uw verbrandheden en muggenbeten zie ik zo voor mij (Moliets :p) Loveee xx