Hola primavera!

28 oktober 2011

Buenos dias!

Jawel, zonder het echt te beseffen weer een maand verder, mijn 4e maand hier in het land der Paraguayanen is begonnen! Ik had echt niet gedacht dat de tijd zo snel zou blijven gaan!

Ondertussen wel weer het een en ander meegemaakt, dus ook weer veel om te vertellen!

Het eerste weekend in oktober gaf onze klas een feestje om nog extra geld te verdienen voor de o-zo-belangrijke graduacion! Ik kan er mij voorlopig nog niet veel bij voorstellen maar ik geloof dat het zowiezo mijn verwachtingen zal overtreffen! Ze kunnen hier dan ook allemaal maar zeer moeilijk begrijpen dat we in Belgie zoiets niet hebben, dat de ouders gewoon even naar school komen, een kleine toespraak van de directeur en leerlingen, iets drinken en weer naar huis.
Het feestje was niet wat ik er van verwacht had... Ik moet zeggen dat ik de feestjes in Leuven tot nu toe wel leuker vind dan hier. Achja, misschien komt daar nog wel verandering in!

We moesten 's morgens om half 8 klaarstaan om alles klaar te zetten, drank in de frigo's te steken enzo... Natuurlijk stonden wij daar als eerste en kwam de rest binnengedropen tegen half 10, 10uur. Hora Paraguaya, check! Dan konden we terug naar huis gaan, en moesten we om 22u weer daar zijn. Waarom ze ons dan zo vroeg lieten komen begreep ik niet helemaal, maarja!
Met de helft van alle leerlingen uit mijn klas hebben we dan ongeveer tot 7u 's morgens gewerkt, een deel maakte zich dan snel uit de voeten en uiteindelijk waren we nog met een stuk of 8 die 's morgens nog alle rest samen hebben opgeruimd... Soms hebben ze toch een beetje gebrek aan organisatie als je het mij vraagt...
Echt veel volk was er niet, zo leek het toch, maar achteraf had het feestje toch nog redelijk veel opgebracht!

De week erachter werd Joci, een meisje uit mijn klas 18. We werden uitgenodigd, en het was bij haar thuis te doen dus ik verwachtte een gezellige bbq met de mensen van de klas! Ik had het helaas wat fout ingeschat, want toen we aankwamen aan haar huis, moesten we eerst voorbij een grote poort waar 2 bewakers stonden die de uitnodigingen controleerden; daarna een mega grote oprit met palmbomen langs beide kanten, versierd met van die groene lichtjes - inderdaad echt zoals een sweet sixteen eruitziet in Amerika - en eenmaal aangekomen aan haar huis een groot rondpunt waar iedereen zijn auto kon parkeren. Achteraan haar huis stond een megagrote tent met van die chique zitblokken, een ingehuurde dj die voor de "goeie" muziek zorgde, en butlers die rondliepen om er voor te zorgen dat niemand iets te kort kwam aan drank en eten. Zo'n feest had ik nog nooit meegemaakt maar het was best wel leuk om er bij te zijn!

2 weken later maakten we een uitstap met school. 6u30 op de bus, we kregen "10 minuten" om te laat te komen. Uiteindelijk vertrokken om 7u30 ongeveer. We gingen naar ruines, echt heel mooi! Daarna bezochten we nog een soort van waterpark, veel natuur en een zwembad. Ons groepje had een kleine bbq meegebracht, vlees en groentjes en zo zelf ons eten gemaakt 's middags. Daarna tot 18u nog veel niks gedaan, en tegen 21 waren we weer thuis. Ik was die dag redelijk verbrand, gelukkig dat het ondertussen al bruin geworden is! Maar ik ga mij toch eens een goeie zonnecreme kopen, want mijn familie heeft enkel sunblock en dat wil ik nu ook niet :D

Voor de rest was oktober een rustige maand, op school liep ook alles zijn gangetje. De lente is ook in het land dus begint het hier sommige dagen al erg warm te worden, tot zo'n 35 graden. De dinsdag - 25 oktober - was het concert van Aerosmith waar ik met mijn zus, broer en nog een aantal vrienden naartoe ging. Natuurlijk, als je zo ver van de hoofdstad woont zijn zo'n dingen de ideale gelegenheid om niet naar school te hoeven. Dinsdagochtend vertokken we dus met z'n 7 voor weer een 6uur-lange busrit naar Asuncion. We gingen dan middageten in het shoppingcenter, en bij wonder kwam daar opeens iemand op mij afgestormd! Het was Laura, een ander meisje uit Belgie dat dichtbij Asuncion woont, echt heel toevallig dat ik haar tegenkwam. Daarna kwam er nog een meisje, ook een Laura en heb ik met hen nog even rondgelopen in het shoppingcenter. Die avond kregen we op het nieuws te horen dat Steven Tyler, de zanger van Aerosmith, in zijn bad gevallen was, een blauw oog had en een aantal tanden kwijt was! Iedereen al ongerust over het concert, maar na een snelle operatie kon het concert toch nog doorgaan, wel de volgende avond pas. Dus bleven we een dagje langer in Asuncion! Laura nodigde me dan uit om naar haar thuis te komen, en zo heb ik haar familie ook eens leren kennen!

's Avonds was het dan het concert, en het was echt wel goed! Die mannen zijn al bijna 60! Het was wel heel snel gedaan, op een bepaald moment speelden ze muziek zonder zang, was er vuurwerk, en begonnen de mensen al weg te gaan! Ik kwam toen ook Birgit tegen, en zij kon er helemaal niet van over dat het zo snel gedaan was :)

De volgende morgen om 11u terug in de omnibus naar Santa Rita en een week met 2 dagen school zat er weer op!

Gisteren was het dan nog een soort van feestje (ik weet niet hoe dat heet in het nederlands) voor een meisje uit mijn klas dat zwanger is. Enorm veel cadeautjes voor het kindje (het was duidelijk dat het een meisje zal worden), echt heel gezellig!

Zo, dit was mijn maand 3 ongeveer, tot de volgende!

Besos, Astrid (of Astriyi, mijn nieuwe bijnaam, zeer mooi...)