Ultimo mes, a la pinta!

1 mei 2012

Queridos amigos,

Hier gaan we weer voor een (wellicht) laatste keer bloggen...

De laatste maand is ingegaan, en iedereen zit hier ondertussen met een enorm dubbel gevoel. Iedereen wil graag iedereen in Belgie terugzien, maar alles hier achterlaten gaat toch ook moeilijk zijn hoor!

Vorige maand heb ik hier mijn verjaardag gevierd in Paraguay. Donderdagavond zijn er een paar vrienden van hier in Capiata afgekomen om gezellig iets te drinken en af te tellen tot het 12h 's nachts was.
Op school vrijdag was het dag van de leerkracht en hadden we dus geen les (op ons schooltje hebben Keri en ik ook een kadootje gekregen voor dag van de leerkracht: de t-shirt van het lerarenuniform!). Van overal kreeg ik verjaardagskussen en enkele klasgenootjes hadden zelfs een kadootje voor mij meegebracht. De vriendjes van Capiata kwamen in de namiddag ook nog eventjes langs om een stukje taart te eten en de volgende dag, zaterdag, met de hele AFSbende uitgegaan in Kandi! Ook mijn brief uit Belgie was op mijn verjaardag aangekomen in het postkantoor.
De zondag kwam er dan thuis familie op bezoek, om zowel mijn als de verjaardag van mijn klein gastbroertje te vieren. De 30ste werd hij 2 jaar! :-D

Vrijdag 11 mei ben ik nog een keer mijn eerste familie in Santa Rita gaan bezoeken. Het was al een hele tijd geleden dat ik ze gezien had, en ik begon ze alweer te missen. Ook stond er in Santa Rita een grote expo, die volgens mijn familie heel groot en speciaal is, en daarvoor hadden ze mij uitgenodigd. De vrijdag dus de hele dag op de bus en 's avonds aangekomen, iets gegeten en dan maar mijn bed ingekropen.
De zaterdag ben ik dan met Ana, mijn gastzus, en met Leticia naar de expo gegaan. Het was inderdaad een grote bedoening, maar zo speciaal was het nu ook weer niet: veel tractoren, stinkende beesten en heel duur eten... Heb me wel goed geamuseerd met mijn vrienden daar!
Nog tot dinsdag daar gebleven, want maandag was de nacionale feestdag hier in Paraguay, en het is traditie dat alle scholen dan paraderen in een grote stoet met trommels en chiroleras (ben het nederlandse woord even kwijt) Met een paar vrienden zijn we gaan kijken en het was inderdaad best wel mooi! Dinsdagmiddag ben ik dan met de colectivo - rechtstaand, aangezien ze hier alle zitplaatsen altijd dubbel verkopen - terug naar Capiata gekomen.

Vorig weekend hebben we een reis gemaakt met AFS naar de Chaco, het noordelijke deel in Paraguay: weinig huizen; normaalgezien weinig water, buiten dit jaar... Normaal is het altijd heel droog in de Chaco, maar dit jaar staat hij al een tijdje onder water door de vele regen die er gevallen is de afgelopen maanden; veel natuur en veel muggen! Maar het is best wel mooi. Jammer genoeg hadden we niet altijd zo veel geluk op onze reis: in het midden van de Chaco zijn we met onze camion vastgeraakt in de modder, en hebben we zo'n 2h door het slijk in de pikkedonker te voet verdergestapt... Gelukkig kwam uiteindelijk de camion toch door en pikte hij iedereen onderweg op die nog aan het ploeteren was. Ook op de terugweg hebben we zo'n 4h mogen wachten aan de kant van de straat omdat er een probleem was met de motor van de bus... Maar al bij al was het een geslaagd reisje!

Voor de rest gaat alles dus rustig zijn gangetje, al gaat de tijd echt veel te snel... Zeker de laatste 3 maanden zijn voorbijgevlogen! We drinken hier nog steeds terere met de vrienden, al is het hier bijlange niet meer zo warm; ik spreek af en toe ook af met mijn vrienden uit Santa Rita die nu hier in Asuncion studeren; en ik amuseer me nog steeds te pletter met mijn gekke nicht hier in huis!

Dusja, over zo'n dag of 26 zien we elkaar alweer terug...

Cuidense!

(Ohja, aan iedereen ook veel succes met de blok die eraan komt, of al bezig is!!)