La colación

7 december 2011

Hola amigos, familia y otros!

Vorig weekend heb ik nog eens iets heel apart meegemaakt hier in het verre Paraguay, zeker de moeite om het jullie in geuren en kleuren te vertellen!

En dat gebeuren heet hier ''colacion''. Het feest van de afgestudeerden.
Een week op voorhand moest ik nog snel op zoek naar een kleed, wat toch een hele opdracht was aangezien mijn klas voor dit jaar de kleur goud gekozen had. Mijn klas heeft het volgens mijn allemaal nogal graag groots en overdreven.
Ik kon me toen nog niet veel inbeelden van dat feest, en dus ook niet van hoe die jurk er dan wel moest uitzien; gelukkig gingen mijn mama en zus mee met mij om me te helpen kiezen. Dezelfde dag nog vond ik ook schoenen - wees gerust, deze moesten niet in het goud - en zo ging ik op 1 dag van niets naar de hele outfit. Mijn kleed moest in de winkel wel nog gewassen en op maat bijgestikt worden, dus de dag voor de colacion konden we het pas gaan halen. Nuja, die zorgen waren alleszins voorbij.

Ik zelf mocht ook 2 personen uitnodigen voor de colacion, dus mailde ik snel naar 2 belgische meisjes hier in Paraguay (Laura en Keri), met de vraag of zij zin hadden om eens zo'n overdreven groot feest mee te maken. Uiteraard hadden ze daar zin in en de vrijdag voor het feest kwamen zij naar hier.

Zaterdag was het dan uiteindelijk zo ver, de ''grote dag was aangebroken''. Ik merkte dat de stress er bij mijn zus wel wat in zat, maar achteraf gezien bleek haar stress niets tegenover het opgefokte gedoe van de meeste van mijn klasgenoten. Gelukkig had ik geen last van die stress!
's Morgens om half 8 had mijn mama voor mij een afspraak gemaakt bij de manicure. Ik liet Laura en Keri maar gewoon doorslapen, en voor een uur en half werd er aan mijn nagels geprutst. Het eindresultaat was gelukkig wel mooi!
Toen ik terug thuis kwam lagen die 2 luierikken nog steeds te knorren, dus nam ik snel een douchken en besloot ze daarna toch maar wakker te maken.

Na het middageten en een filmpje was het voor mij tijd om naar de kapper te vertrekken.  40 minuten te laat, maar dat is hier allemaal geen probleem. Als gevolg natuurlijk ook te laat bij de schminkster, maar er zaten er uiteindelijk nog 3 voor ons dus op zich moesten we gewoon wat minder lang wachten. Normaal gezien moesten we allemaal om 18h in de zaal zijn, zodat de intredes konden beginnen om 19h. Ik kon bij de schminkster pas vertrekken tegen kwart voor 6, en mijn zus kwam pas na mij, dus dat gingen we ook niet meer halen. Ik vertrok dus al snel naar huis om mijn prachtig goud kleed aan te trekken. Laura en Keri waren zich ondertussen ook al aan het klaarmaken. Ik trok snel mijn kleed aan, deed mijn schoenen aan en tegen dan was mijn zus ook terug thuis. Snel de auto in en eindelijk vertrokken we.

Toen we dan aankwamen was - zoals wel te verwachten was - de helft van mijn klasgenoten nog niet aanwezig. Na ongeveer nog een uur duimen gedraaid te hebben, ging het eindelijk allemaal beginnen. We zetten ons klaar achter de coulissen van het podium, in de juiste volgorde, en om de beurt werd onze naam afgeroepen, ons liedje afgespeeld en kwam onze partner ons halen om een toertje door de zaal te paraderen. Mijn partner van de avond was mijn gastbroer. Nadat iedereen per naam was voorgesteld was het tijd voor de wals. Ik hoorde mijn broer naast mij al zeggen ''oh no...'', maar goed. Het was eerder een heel tegen-elkaar-gebots, je merkte dat niemand het echt goed kon, maar zo waren wij tenminste niet de enige klungelaars!

Dan konden we eindelijk gaan eten. Veel meisjes hadden heel de dag nog niets gegeten, zodat ze zeker niet dik zouden lijken in hun kleed... Ze gaan precies toch wel wat ver in hun 'perfecte colacion'-idee!

Na het avondeten was het dan tijd voor de disco. Het verbaasde mij wel, maar jong en oud begaven zich direct allemaal op de dansvloer! Wij bleven daar tot de laatsten, en het was duidelijk dat de DJ nummers bleef spelen omdat wij daar nog stonden. Tegen 5h lagen we in ons bedje. Ik was echt blij dat mijn 2 vriendinnetjes erbij waren, want ik heb me die avond toch wel heeel erg goed geamuseerd! Jammer genoeg stond onze wekker om 7h 's morgens, want de dames hadden hun bus al heel vroeg terug. De zondag kon ik dan uiteindelijk terug mijn bed in tegen 9h en heb goed doorgeslapen tot 19h 's avonds!

Het was dus heel overdreven en groots, maar super om eens meegemaakt te hebben!

Ohja, vanaf morgen zal ik een weekje niet meer in Paraguay zitten, maar verblijf ik met mijn broer, mama en 5 andere belgen in Rio de Janeiro!!

Tot de volgende,

Besos