Nossa, nossa, assim voce me mata!

17 december 2011

En toen zaten we een weekje in Rio de Janeiro!

Na lang en veel over en weer gebel, 10 keer alles veranderd te hebben en uiteindelijk 2 extra belgjes mee te nemen, was onze Rioreis eindelijk geregeld! We moesten van AFS onze reis een maand op voorhand binnenbrengen op kantoor, en we waren geen dag te vroeg. Iedereen keek er vanaf dan natuurlijk ook enorm hard naar uit.

Donderdag 8 december was de dag van ons vertrek. We gingen met z'n 8-en: mijn gastmama, gastbroer, 5 andere Belgen die hier in Paraguay een jaartje verblijven, en ik. Laura en Stephanie waren al een dag op voorhand afgekomen voor de gemakkelijkheid, de andere 3 dames hadden die avond nog hun colacion en konden dus pas op de dag zelf vertrekken. Met hen hadden we afgesproken op de luchthaven zelf. Ze hadden wel een bus om half 7 's morgens, dus moe zouden ze zeker zijn, en door het drukke verkeer in Ciudad del Este zou het nog eens nipt kunnen worden ook, want wij hadden toch ook een dikke 2 uur stilgestaan in de vlakke zon - zonder werkende airco in de auto... Maar we waren heel blij toen we hun slaapkopjes uit de taxi zagen komen op de luchthaven!
We gingen inchecken en daar zaten we dan, in het vliegtuig, klaar voor onze leuke reis naar de stad van de samba!
De vlucht duurde ongeveer 2 uur. We werden op de luchthaven opgewacht door een vrouw met het naamplaatje ''Anderson Gava'', de naam van mijn broer. In het busje legde ze al heel veel uit over de stad, waar we voorbijkwamen enzo... Het was allemaal nog moeilijk te volgend aangezien het buiten donker was.
Aangekomen in het hostel - de eerste indruk was onmiddellijk zeer goed - konden we er om 21h nog genieten van een heerlijk avondmaal, en even later kropen we toch maar ons bedje in, allemaal moe van de eerste reisdag.

Voor de volgende dag hadden we gepland naar de Jardim Botanico en het planetarium te gaan. We moesten dus niet te laat opstaan. We hadden onze wekker gezet om half 8, zodat we konden ontbijten om 8 en vertrekken om 9. Natuurlijk stonden onze klokken allemaal nog op Paraguayaans uur, en om half 9 lokale tijd stond mijn mama aan onze deur om te kijken of we ons misschien niet overslapen hadden...
Van 's morgens was het al licht aan het motregenen, dus we vreesden wel een beetje voor die Jardim Botanico. Maar eenmaal aangekomen met een bus die opmerkelijk hard lijkt op onze lijnbus in Belgie - én nadat Birgit haar teen bezeerd had onder een metale kist, en die nog rap verzorgd moest worden - was iedereen toch wel onder de indruk, en het beetje motregen gaf zelfs een mooi effect aan alle foto's!
Na het middageten gingen we dan door naar het planetarium. Het leek ons allemaal zeer interessant, alleen jammer dat de uitleg enkel te lezen was in het Portugees. Hier en daar versta je wel wat, maar toch nog niet genoeg om alles te begrijpen!
Toen we terug aankwamen in ons hostel ging iedereen snel douchen. We hadden vlakbij ons hostel al een leuk pizzeriatje gespot, en daar wouden we deze avond wel eens gaan eten. En het viel heel goed mee! Terug in het hostel stond mijn broer beneden in de inkom, en vroeg hij ons of we mee wouden gaan naar een typisch Braziliaans straatfeest, met veel artiesten en muziek. Het leek ons zeker de moeite, en dat was het ook! De sfeer zat er heel goed in, overal mensen aan het dansen en hier en daar een geimiteerde Michael Jackson, een vuurdanseres en ook wel zatte mensen. Helaas hebben we die avond ook het gevaarlijke deel van Rio mogen meemaken. Toen we ons even neerzetten onder een brugje, kwam er opeens een klein jongetje - ik schatte hem niet meer dan 10 jaar - op mij afgestormd en trok mijn fototoestel zomaar tussen al het volk uit mijn handen. Natuurlijk weet je dan ook dat hij binnen de 2 seconden uit het zicht verdwenen was! Die mennekes weten wat te doen... Ik had mijn camera pas 2 a 3 weken ervoor gekocht hier, dus ik baalde op dat moment wel zwaar. 2 mannen naast ons begonnen onmiddellijk tegen mij te zeveren over hoe het mijn schuld was en hoe ik beter voor mijn spullen moest zorgen, ik heb ze dan ook snel gezegd dat ze hun betweterig gedoe voor hun mochten houden en weggaan!
Omdat iedereen wel een schrik gepakt had en de sfeer er daardoor heel wat minder inzat, besloten we terug te gaan. Een hele leuke avond met een stom einde, maar iedereen had zich toch erg goed geamuseerd!

Zaterdag 10 december konden we iets langer uitslapen. We gingen het centrum bezoeken, dus met een hele dag zouden we wel toekomen! Eerst bezochten we snel de bibliotheek, echt heel mooi. Blijkbaar een van de grootste ter wereld. Jammer dat we niet verder mochten dan de inkomhal, maar die alleen al was echt indrukwekkend. Daarna bezochten we het Museum van Moderne Kunsten. Ik moet toegeven dat het mij dik tegenviel, alleen hier en daar hing er iets wat ik mooi vond. Ik merkte aan sommige anderen dat ze er zelf ook meer van verwacht hadden.
Toen we buitenkwamen was het nog steeds aan het regenen en besloten we maar de metro naar Copacabana te nemen. Er waren nog wel een aantal dingen die we eerst wilden bezoeken, maar toen we de weg ernaartoe vroegen aan voorbijgangers, werden die plaatsen ons - als een toeristengroep met 7 meisjes en 1 jongen - toch maar afgeraden.
Het strand van Copacabana was anders dan verwacht. Op de fotootjes zie je altijd alleen maar rode parasollen, het hele strand overbevolkt en levend. Toen wij aankwamen was er... niemand! Dat kwam natuurlijk door de regen.
Daarna weer naar huis met de metro, Jungle Speed gespeeld, nog een keertje gaan eten in de pizzaria - deze keer met 2 canadezen uit ons hostel - en even daarna ons bedje in!

Dag 4 stonden er bezoeken aan alle stranden in Rio op het programma. Eerst gingen we naar ons eigen strand, Botafogo (de stad waar wij verbleven). Hier mocht je wel niet zwemmen omdat het water zeer vervuild was door de haven die wat verderop lag. Even voorbijgewandeld dus, gezocht naar een fietsenverhuurplaats (die we niet vonden, jammer genoeg) en dan met de metro naar Ipanema. We gingen daar iets eten, en Stephanie bestelde een 'Friet Special' zoals ze zeggen in Belgie. Speciaal was hij in ieder geval! Een HELE grote kom frieten, overgoten met gesmolten kaas en stukjes pikante worst. Ze had hem met de hulp van Laura, heleen en mij toch ongeveer opgekregen!
Dan liepen we door naar de hippie markt. Een hele grote markt met kleren, oorbellen, kunst... waar we ons toch 2 uurtjes hebben kunnen uitleven in het kopen van souvenirtjes en prulletjes.
Ik denk dat dit voor mijn broer een iets minder leuk moment was!
Met al onze extra zakjes trokken we dan uiteindelijk naar het strand! Het was vandaag de eerste goeie dag met veel zon, dus konden we vandaag gaan zwemmen in de zee!
Na goed veel zon die dag, hoge golven en leuke spulletjes gekocht te hebben, trokken we als laatste nog even naar de reusachtige kerstboom in het midden van een vijver. Een echt lichtspektakel! Toen was het ondertussen toch al half 10 en gingen we terug naar de metro, snel nog iets eten en slapen.

Maandag gingen we mee op een georganiseerde uitstap die we de dag ervoor geboekt hadden. Het ontbijt begon om 8h, en we vertrokken om 8h10, dus rap naar binnen steken was de boodschap! Na 3h rijden in de bus kwamen we aan in Buzios. We mochten even door de gezellige straatjes wandelen, en een half uur later stapten we allemaal de boot op. Het was een hele mooie, ietwat oude boot, met gratis water en frisdrank en veel plaats om te zonnen. Er was veel muziek en de sfeer zat er in! De boot stopte ook 3 x zodat iedereen die wou, eruit kon springen om te zwemmen! Het water was zo zout dat je gewoon kon blijven drijven zonder te bewegen!
Om 15h gingen we naar het restaurant dat inbegrepen zat in de daguitstap. Het leek een beetje op een eetcontest ''All you can eat'' ofzo... Een mega groot buffet, met allemaal speciaal eten. Natuurlijk wil je dat allemaal proeven, ookal weet je dat het onmogelijk is. Nuja, we moesten niet betalen, dus veel laten liggen was geen probleem!
Na de 3h lange terugrit was iedereen door alle zon - lees ook wel alle roodheid op armen en benen -  en het vele eten ook weer heel moe! Ons avondeten bestond uit een bordje mango en een bordje ananas - wat wel oke was na die maaltijd van 's middags - en wat later kropen we ons bedje in.

Op onze laatste volledige dag in Rio stond er weer een georganiseerde uitstap op het programma. Iets wat we uiteraard niet mochten overslaan: een bezoek aan onze goede vriend Christus. Alle vorige dagen zagen we hem al staan vanuit de verte, daar hoog tussen de wolken. Natuurlijk, om hem helemaal daar te bezoeken moest je wel goed weer hebben! En dat was de laatste 3 dagen toch al het geval! Met een busje reden we eerst wat door de stad. De tourgide wist ons enorm veel te vertellen, en desondanks we hem elke keer vroegen in het spaans te praten, kon hij het maar niet laten te tonen hoe goed zijn frans wel niet was. Jammer dat wij dat allemaal zo goed als helemaal kwijt zijn...
We bezochten eerst nog een mooie cathedraal en een winkeltje en daarna gingen we eten. Weer inbegrepen, en weer een mega buffet. Je kan al raden wat we 's avonds gegeten hebben!
Daarna was onze Jezus aan de beurt. Zeer indrukwekkend, zo'n beeld van 37 meter! En ook het uitzicht vanop de berg was echt heel mooi! Na veel foto's was het dan tijd voor het laatste bezoekje van de dag: Pan de Azucar. In de telefric - toen ik instapte miste ik mijn skielatten echt - en vanop de middelste berg met een tweede telefric tot helemaal vanboven, met opnieuw een prachtig uitzicht over heel de stad Rio. Op de terugweg reden we ook nog door favela's - dit zijn de armere wijken in Rio waar je je als toerist alleen best niet begeeft. Terug in het hostel gingen Laura en ik naar de supermarkt om fruit te gaan kopen. We zaten nog tot laat beneden in de zetels, amuseerden ons erg goed op de laatste avond en uiteindelijk gingen we slapen.

Woensdag 14 december was het 's morgens om 7h al tijd om onze valies terug in te pakken. Snel ontbijt mee in de bus, want we gingen onmiddellijk richting luchthaven. Terug aangekomen in Foz zetten we de andere meisjes op de bus richting Asuncion, en reed ik met mijn broer en mama terug naar huis.

Het was echt een van de leukste en mooiste vakanties die ik al had, we amuseerden ons enorm en de tijd vloog voorbij daar in Brazilie! Wees maar zeker dat we nog eens langskomen, Rio de Janeiro!

Saludos a todos!

1. Astrid:
    18 december 2011
    Super leuk om te lezen dat je je daar zo geweldig amuseert stwiddie!!
    Ge zijt daar echt een zalig leventje aan het hebben, zie maar da je nog terug wilt komen!
    Besos <3