Bijna een maand weg!

24 augustus 2011

Dag liefste vriendjes!

Bij deze weer een nieuw blogberichtje! Vandaag had ik weer wat tijd om iets te schrijven, dus hier gaan we!

Ik ben ondertussen bijna een maand weg uit Belgie! Ik moet toegeven dat de tijd echt wel heel snel gaat, ik had niet verwacht dat dat in het begin al zo zou zijn! Mijn dagen zijn hier voorlopig dan ook mooi gevuld met school van 7u ´smorgens tot 12u ´smiddags, en spaanse lessen van 15u tot 17u in de namiddag! Spijtig genoeg zijn die lessen niet zo heel leuk... Onze ´profe´heeft nogal haar eigen manier van lesgeven! Ze geeft maar 4 van de ´normaal voorziene 6´dagen per week les, en soms komt ze te laat, soms komt ze niet...
Tania, de AFS-verantwoordelijke hier in Santa Rita, had zondag met mijn gastmama gebeld om te zeggen dat er een nieuwe lesgeefster ging zijn vanaf gisteren. Maar dat bleek toch niet het geval te zijn! Vreemd, maar misschien had ik gewoon niet goed begrepen wat mijn gastmama mij allemaal probeerde uit te leggen.
Alleszins, ik hoop dat de lessen snel voorbij zijn en dat mijn spaans tegen dan goed is, want het uitleggen met handen en voeten begin ik wel wat beu te raken!

Vorig weekend heb ik ook voor de eerste keer mijn gastbroer gezien. Dat was tot nu toe ook de enige keer, want hij studeert in Asuncion (de hoofdstad van Paraguay) en dat ligt op zo´n 5uur rijden van hier, dus wel te begrijpen dat hij niet elke dag op en af rijdt.

Dat weekend was mijn gastzus Ana jarig, ze werd achttien! Maar ik had van ´smorgens al door dat ze niet zo´n fan is van verjaardagen! Toch deed ze een klein ´feestje´die avond, of beter gezegd een bijeenkomstje van haar beste vrienden. Echt heel gezellig, er waren er ook een aantal van bij mij op school! Later die avond gingen ze nog met een klein aantal mensen naar een discotheek, maar dat aanbod sloeg ik toch maar even af, het was ondertussen al half 2 en ik was best wel moe. Op school leek mijn keuze ook de  beste, aan de reacties van mijn klasgenootjes te horen!

Maandag hadden we geen school, het was ´fundacion de Asuncion´, een feestdag hier in Paraguay! Daarom trokken we er met heel het gezin op uit en gingen we een bezoekje brengen aan Brazilie! Maar voor we de grens overstaken maakten we nog een kleine stop in Ciudad del Este, een iets grotere stad dichtbij Santa Rita. We gingen mijn nieuwe gsm kopen. En hoe! Nog nooit meegemaakt, een gsm op die manier kopen, haha! We stormden een soort winkelcentrum binnen, en mijn broer zei mij dat ik mijn tas dicht bij mij moest vasthouden en hem zéker niet mocht loslaten. Zo vlogen we achter elkaar aan door de kleine gangetjes vol winkels met gsms, telefoons, iPods... Mijn broer brabbelde snel iets tegen een verkoopster en echt nog geen 5 minuten later had ik mijn gsm al! Jammer dat hij niet werkte... Maar mijn gastmama is er vandaag mee teruggegaan en ik hoop dat hij nu wel zal werken!

Daarna reden we verder naar Brazilie, en bezochten we Itaipu. Dit is een waterkrachcentrale die voor 90% van de energie in Paraguay zorgt, en voor 20% in Brazilie. Echt heel indrukwekkend, super groot en heel mooie natuur. Foto´s volgen nog!
´s Avonds gingen we dan nog even langs bij familie.

Dinsdag was Dia del Niño, of Dag van het Kind! Op school was er dus ook iets te doen voor de lagere jaars, ze hadden een kleine show in elkaar gestoken en dansten typische Paraguaanse dansen. Zo hadden we voor de verandering weer eens geen les. Het was wel heel mooi om te zien!

Voor de rest gaat alles hier gewoon zijn gangetje. School is echt leuk, alleen begin ik het nu wel te voelen om elke dag om 6u op te staan.
Spijtig genoeg is het mooie weer en de 30-graden-in-de-winter voorlopig voorbij. Het is hier opeens weer heel koud geworden en zonder verwarming is dat echt heel koud! Ik slaap met 3 donsdekens en ik loop hier rond met 2 dikke pullen! Laat het maar rap terug warmer worden!!

Het enige wat ik hier een beetje vervelend vind, is dat heel veel mensen hier in Santa Rita portugees spreken. Dat komt omdat veel Brazileiros naar hier verhuist zijn vroeger. Ook in de klas spreken mijn klasgenoten onder elkaar bijna altijd portugees. Het lijkt wel een beetje op spaans, maar het accent is heel anders en dus veel moeilijker om te kunnen verstaan. Ik hoop gewoon dat mijn spaans binnenkort goed genoeg zal zijn om het wel goed te verstaan!

Zo, nu weten jullie weer iets meer over mijn leventje hier!
Ik hoop dat het bij jullie ook allemaal leuk is, maar ik krijg hier alleen maar minder goeie verhalen te horen over ons Belgielandje... Pukkelpop? Grote onweers? Donker overdag? Gekke bedoening daar precies! Het nieuws over pukkelpop was hier zelfs op tv!

Ik hoop dat het met jullie allemaal goed gaat,

Ik mis jullie!

Besos X

1. philip:
    6 september 2011
    hey Astrid,
    Wij zijn ook al een maandje verder.Voor de cids (maxime en pieter)
    is het ook al terug begonnen...3è middelbaar waaaw!!!
    Pieter kunstacademie in hasselt en Maxime economie in borgloon.
    Da's e stukske rijden tot Santa Rita, niet !!
    Ben je al gesetteld daarginds ?
    Hoe gaat het met de dagelijkse kost...breakfast,noon,supper..
    sorry, tis geen spanish, but nevertheless.
    Wij gaan binnenkort verhuizen..ra ra waar naartoe?
    vraag het maar eens aan oma of aan mama.

Heh je de taal al een beetje onder de knie ?
    Laat nog maar iets weten,dan zullen we je nog wel
    terugbabbelen
    Dikke hugs van Heidi &Phil and the kids
    Maxime and Pieter

Besos xxx
  2. Astrid:
    12 september 2011
    Holaa! Ik weet niet of jullie het hier snel zullen lezen, maar ik heb geen e-mailadres dus ik kan niet in e-mail antwoorden :)
    Ik heb het hier heel goed! Aan het eten heb ik niet erg moeten wennen want ik vind het niet zo verschillend van Belgie, enkel is het elke dag rijst met bonen maar dat smaakt me hier wel!
    De taal gaat echt al redelijk goed, verstaan lukt bijna perfect en praten gaat goed, al ben ik blijkbaar soms niet zo duidelijk :p
    Heel veel Paraguayaanse groetjes,
    Astrid! xxx