La vida loca!!

10 augustus 2011

Liefste Belgen!

Jullie moesten eens weten hoe het er hier allemaal aan toe gaat in dit Paraguayland!
Het leven is hier 1 dolle boel. Ik ben nu 10 dagen in mijn gastgezin, en het valt echt super goed mee! Met mijn zus Ana klikt het heel goed en ik ben echt blij dat ik bij haar in de klas zit, ik voelde me de eerste dag op school toch wel 'veiliger' met haar erbij. Ze is een goeie tolk, ze spreekt zeer goed Engels omdat ze vorig jaar zelf een jaar in Nieuw-Zeeland heeft gezeten met AFS, maar probeert toch alles eerst in het Spaans uit te leggen. En ik begin het zo stilletjes aan wel redelijk goed te verstaan.

Hier thuis zit alles dus snor. Ik heb mijn eigen kamertje, niet super groot maar perfect voor wat het moet zijn, ik zit er toch bijna nooit! De gewoontes hier zijn wel erg verschillend van België! Zo snuit mijn gastmama hier bijvoorbeeld haar neus in een handdoek, wassen ze de kat onder de douche en draagt de chihuaua een jasje als ze het een beetje koud heeft!
Gelukkig is het hier nu niet meer koud (gemiddeld zo'n 25 graden, van de ene dag op de andere is het weer totaal omgeslaan!) en moet dat arme beestje niet meer in haar jasje.

Vorige dinsdag was mijn eerste schooldag. En wat voor een! In geen énkel opzicht te vergelijken met middelbaar in België! Er staan allemaal stoelen met zo'n tafeltje aan vast, allemaal in een verschillende richtingen. Eten en drinken tijdens de les is meer dan normaal, niet eten of drinken is zelfs raar! Iedereen loopt constant rond, verandert van plaats, roept... De eerste dag vond ik het echt ongelooflijk, nu begin ik er wel aan te wennen! Mijn vriendinnen op school waren dan ook echt geshockeerd wanneer ik hen - in gebrekkig spaans weliswaar - uitlegde hoe school er in België aan toe gaat! Zelfs de leerkrachten zeggen er niets van. Alleen wanneer de directeur binnenkomt, is het plots muisstil en staan alle stoelen mooi recht naast elkaar, haha!
Ook van te laat komen maken ze hier geen probleem! Ze zouden het eens moeten zien op Salco :p
De school duurt van 7u 's morgens tot 12 's middags. Dat is in de meeste scholen zo omdat hier in Paraguay het middagmaal de belangrijkste maaltijd is die je samen met je familie doorbrengt. Best wel leuk dus. Enkel het vroeg opstaan is iets minder aangenaam maar toch moet ik zeggen dat ik er niet echt moe door ben!
Op maandag moeten alle leerlingen, voor ze de klas binnengaan, allemaal in rijen op de speelplaats gaan staan, gericht naar de Paraguaanse vlag. Dan geeft de directeur een kleine toespraak (geen idee wat hij dan zegt) en daarna zingt iedereen het volkslied terwijl de vlag wordt opgehesen. Echt leuk om te zien!

Tot nu toe is alles hier dus dik oke, de mensjes zijn heel lief en hebben veel geduld wanneer ik nog maar eens moet zeggen dat ik er geen sikkepit van verstaan heb!
Het is dus goed dat mijn spaanse lessen eindelijk begonnen zijn! Ik krijg 40u les in totaal, ongeveer een maand lang. Hopelijk zal ik tegen dan iets of wat fatsoenlijkere conversaties kunnen voeren.

Hopelijk gaat alles daar ginds bij jullie ook goed! Ik hoop het wel ;-)
Ik zal binnekort ook eens een paar fototjes op mijn blog zetten!

Slaapzacht liefste vrienden, ik mis jullie!!

1. paulien:
    11 augustus 2011
    waah ik krijg al bijna spijt dat ik mij ook niet heb ingeschreven voor afs! alleen hoop ik wel dat je die handdoek dan niet meer moet gebruiken ;) je wordt gemist basjeee xx
  2. stephanie:
    17 augustus 2011
    Assiee, te schattig & hilarisch. tekstje! We zien dat je je goed amuseert daar, super! Hier is het eindelijk wat beter weer, fieuw. Er gebeurt hier niet zo veel dus ge mist ni te veel en we kunne u ni veel vertelle over bv chiwawa's :p We miss & love youuu! Stefbef, Jazz & Hann.t
  3. aline:
    21 augustus 2011
    hey asse, da klinkt echt super! ik kan nie wachten om uw foto's te zien, miss da ge ook es een tijdens de les kunt trekken want da zou ik toch graag es willen zien haha :d love you! x aline